لمینت سرامیکی دندان در مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) یک پوسته نازک سرامیکی است که جهت مرتب شدن دندانها بر روی دندان نصب میشود.

به طور کلی لمینت زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که فرد بخواهد در اندازه، شکل و رنگ دندانهای خود تغییر ایجاد نماید. در ادامه با لمینت و کاربردهای آن به شکل کامل آشنا می‌شویم.

توجه داشته باشید در افرادی که پوسیدگیهای وسیع دارند؛ انجام لمینت سرامیکی دندان به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه هایشان موکول میشود.

موارد استفاده لمینت سرامیکی دندان

به طور کلی، زمانی که دندانهای فرد دچار شکستگی، ساییدگی و ترک خوردگی شود یا بر اثر مصرف داروهایی نظیر تتراسایکلین و یا به دلیل عصب کشی دندان دچار تغییر رنگ شود، لمینت بسیار کاربردی خواهد بود.

علاوه بر این لمینت سرامیکی برای فرم بخشیدن و یکدست کردن دندان کسانی که به هم ریختگیهای دندانی دارند یعنی فاصله ی بین دندان های آن ها زیاد است و فرو رفتگی یا برآمدگی در آنها وجود دارد، بسیار کاربردی می باشد.

همچنین اگر لبه ی دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک خوردگی در آن مشاهده شود لمینت دندان میتواند درمان مناسبی برای این فرد باشد.

ضمناً کسانی که دندانهای بد رنگ دارند و این تغییر رنگ ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی رنگدانه دار، نوشیدن قهوه زیاد و ضرب دیدگی دندان (تروما) یا عصب کشی دندان باشد، می توان از لمینت سرامیکی استفاده کرد.

البته زمانی که فرد دچار بیماری لثه فعال و دندان قروچه باشد، دندانها بر اساس شکستگی و یا پر کردن ضعیف شده باشند، مینای سطح دندان کافی نباشد، بهتر است انجام هرگونه کار زیبائی با مشورت دندانپزشک صورت بگیرد.

مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان

هر کدام از درمانهای زیبایی انجام میگیرد، دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به شرح و تفصیل این موارد میپردازیم.

مزایای لمینت سرامیکی دندان

  • بافت لثه سالم در کنار سرامیک کمتر ملتهب میشود و بعبارتی زیست سازگارتر است.
  • دوام و ماندگاری بالا لمینت از مهمترین مزایای آن محسوب می‌شود.
  • طول درمان کوتاه ( حداکثر طی دو جلسه با فاصله ی دو الی سه هفته انجام میشود.)
  • اگر دندان شما در معرض مصرف زیاد قهوه، چای، برخی از دارو ها، سیگار و… باشد، مستعد تغییر رنگ بوده که لمینت مقاومت دندان شما را در برابر تغییر رنگ افزایش میدهد.
  • زیبایی چشمگیر و طبیعی لمینت سرامیکی.
  • در صورتی که به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشید، لمینت ثبات رنگ و درخشش دندان شما را تضمین خواهد نمود
  • نیاز به تراش بسیار کمتر و محافظه کارانه تر در حد 0.3 میلی متر
  • ایجاد یک لبخند خارق‌العاده، مهمترین معیار و فاکتوری که میتواند زیبایی صورتتان را دو چندان کند و برایتان جذابیت به ارمغان بیاورد یک لبخند گرم و دلنشین است؛ لبخندی زیبا و چشمگیر که اعتماد به نفس شما را به شدت افزایش میدهد. لمینت با تغییر رنگ و اصلاح فرم دندانها در این زمینه عملکردی ایده آل و قابل قبولی را ارائه میدهد. علاوه بر این پیش از انجام لمینت میتوانید رنگ دلخواه خود را انتخاب نمایید، در صورتی که رنگی نزدیک به رنگ دندانهای خود را انتخاب نمایید، ظاهر دندانهای شما بسیار طبیعی‌تر خواهد بود.

معایب لمینت سرامیکی دندان

  • در دندانها با پوسیدگی وسیع و یا پرکردگی های قدیمی کاربرد ندارد. این یکی از عمده ترین معایب لامینت دندان است.
  • لمینت با توجه به کاربردی بودن و داشتن کارایی بالا در دسته اقدامات پزشکی گران قیمت قرار میگیرد.

مراحل انجام لمینت سرامیکی دندان

1

- مشاوره با دندانپزشک و معاینه توسط دندانپزشک

بار اولی که برای لمینت دندان مراجعه کنید، از پزشک مشاوره دریافت خواهید کرد. در این جلسه شما باید هدف خود از انجام لمینت را بیان کنید. پس از بیان اهدافتان و صحبت با پزشک متخصص به معاینه دهان شما میپردازد تا مطمئن شود که لمینت نیاز شما را برآورده میسازد. برای معاینه دندان ممکن است دنداپزشک با اشعه ایکس از دندانهای شما عکس بگیرد و همچنین برای شما توضیح دهد که پس از لمینت فرم ظاهری دندان و دهان شما به چه صورت خواهد بود.
2

- آماده سازی مینای دندان

مرحله بعد، آماده سازی مینای دندان است؛ این کار به منظور ایجاد فضای مناسب برای قرار دادن لمینت انجام می‌شود و معمولا میزان تراش 0.3 میلی متر می باشد.
3

- تحویل لمینت

پس از آماده سازی و قالب گیری در مطب، لمینت ها طی 2 الی 3 هفته توسط لابراتوار آماده تحویل می باشند. مرحله نهایی، قرار دادن لمینت بر روی دندان است. دندانپزشک پیش از قرار دادن لمینت ها بر روی دندان‌های شما بارها رنگ، اندازه و فرم آن را مورد بررسی قرار میدهد و اگر نیاز باشد آن را تصحیح می کند. به طور کلی بارها نحوه قرار گیری لمینت ها در دهان و استحکام آن ها مورد بررسی قرار میگیرد. البته پس از جلسه نهایی نیز میتوانید برای ویزیت و بیان مشکلات احتمالی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

هزینه و تعرفه لمینت سرامیکی دندان

  • عوامل تاثیرگذار در میزان هزینه لمینت دندان عبارتند از میزان مشکلات دندانی (که نیاز به برطرف کردن دارد) و میزان تغییراتی که لازم است بر روی دندان شما اعمال شود و نوع موادی که به کار میروند نیز تاثیر بسیاری بر قیمت لمینت دندان دارد. همانطور که در اوایل این متن بیان کردیم جنس مواد به کار رفته در ساخت لمینت متفاوت است.
  • توجه داشته باشید که لمینت دندان به این دلیل که در دسته کارهای زیبایی قرار میگیرد، معمولا مشمول بیمه‌ هیچ شرکت بیمه ای نمیشود.

مراقبت های بعد از لمینت سرامیکی دندان

  • اگر از لمینت دندان خود به خوبی مراقبت نمایید، دوام و ماندگاری آن 15 الی 20 سال خواهد بود.
  • از مصرف سیگار به شدت بپرهیزید.
  • روزی حداقل دوبار مسواک بزنید، از دهانشویه‌های ضدعفونی کننده دهان و نخ دندان به طور مداوم استفاده کنید.
  • به صورت منظم برای معاینه و بررسی وضعیت دندانهایتان در زمان های تعیین شده به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از فشار آوردن بر دندانهای خود بپرهیزید و از دندانهای لمینت شده به منظور خرد کردن خوراکیها و اجسام سخت استفاده نکنید.

سوالات متداول در خصوص لمینت سرامیکی دندان

اگر سوال و یا نکته ای در ذهن دارید که راجع به آن صحبت نشد میتوانید با بیان کردن آن در قسمت نظرات به سرعت از پزشکان ما پاسخ دریافت نمایید.

بلیچینگ دندان یک روشی ساده برای سفید کردن دندان است که از مواد سفید کننده مانند کاربامید پراکساید و هیدروژن پراکساید استفاده میکند و به این صورت عمل میکند که لکه های روی دندان را به قسمتهای کوچکتر تقسیم و سپس پراکنده میکند در نتیجه رنگ دندان‌ها روشن‌تر می‌شود. درلمینت دندان قالبی سرامیکی متناسب با قالب دندان ساخته شده و بر روی دندان قرار داده می‌شود و در لیمنیت هدف اصلی پوشاندن عیبهای دندانی مانند تغییر رنگ دندان، شکستن دندان و فاصله‌ی بین دندانی است.در حالیکه در بلیچینگ هدف فقط سفید کردن دندان می‌باشد.
با اتمام ماندگاری 7 تا 10 ساله ی کامپوزیت و 15 تا 20 ساله لمینت دندان، مجددا باید کامپوزیت و یا لمینت دندان انجام داد. بخصوص در مورد لمینت دندان باید گفت افرادی که لمینت دندان دریافت کرده اند نمی توانند آن را از روی دندان حذف کنند و برای همیشه باید روی دندان های خود داشته باشند. دلیل این امر این است که برای قرار دادن لمینت دندان روی دندان ها، معمولا در حد 0.3 میلی متر از مینای دندان تراشیده می شود.
طول عمر کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی هم مانند هر روش دیگری بستگی به میزان رعایت و مراقبت شما دارد. برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان‌هایتان باید از خوردن غذاهای سفتی مثل ته‌دیگ و میوه‌های سخت پرهیز کنید. در صورت بروز هر نوع مشکلی مثل لب پریدگی با مراجعه به پزشکتان جهت ترمیم آن اقدام کنید. درصورت رعایت بهداشت دهان و دندان و دوری از استعمال دخانیات، ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان بین 7 تا 10 سال و طول عمر لمینت سرامیکی 15 الی 20 سال می باشد.
بله، شما می توانید با تماس تلفنی با شماره های مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی، مشاوره تلفنی بگیرید. در نظر داشته باشید، ممکن است بمنظور مشاوره دقیق، نیاز باشد که وضعیت دندان های شما از نزدیک بررسی شود، که در این حالت می توانید با رزرو و تعیین وقت، نسبت به مراجعه حضوری به مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی اقدام نمائید.

02188055701
02188055702
مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی در خیابان شیخ بهایی تهران، خدمات درمانی و زیبایی دندان از قبیل لمینت سرامیکی دندان، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ و سفیدکردن دندان، ایمپلنت و کاشت دندان، پروتز دندان، درمان ریشه دندان و اصلاح لبخند را ارائه می دهد.
بله. شما می توانید با دادن پیغام به شماره واتساپ مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی، و ارسال عکس دندانتان، از دکتر آیدا ابراهیمی مشاوره رایگان دندانپزشکی بگیرید.
شماره واتساپ مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی »  09396766541
آدرس مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی به شرح ذیل می باشد:
تهران، ونک، میدان شیخ بهایی، برج صدف، طبقه ی دهم، واحد ۱۰۴

لوکیشن مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی را در قسمت تماس با ما می توانید مشاهده کنید.
در حال حاضر مرکز دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی در روزهای شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 10 صبح الی 19 مراجعه کننده می پذیرد.
معمولا بلند تر کردن دو دندان جلویی نسبت به بقیه دندانها را به نام "دندون خرگوشی" می شناسند. که بهترین روش استفاده از کامپوزیت ونیر برای بلند کردن دندانهاست. گاهی لمینت سرامیکی دندان هم میتواند کمک کننده باشد. در عین حال باید شرایط دندان ها توسط متخصص زیبایی بررسی شده و بهترین راه حل درمانی برای شما در نظر گرفته ‌شود.
برای بلند کردن دندانها، با توجه به شرایط دندان های مقابل و در مجموع اکلوژن دهان و دندان شما، از انواع روشهای لمینت و کامپوزیت دندان می توان استفاده کرد.
بطور کلی باید قبل از انجام هر عمل زیبایی دندان، با پزشک متخصص زیبایی مشورت نمائید. ایشان پس از معاینه دقیق دندان های شما، بهترین پیشنهادات ممکن را به شما خواهند داد. ولی معمولا ً برای افراد ذیل استفاده از لمینت سرامیکی دندان پیشنهاد نمی شود.
  • افرادی که عادات دهانی مختلف دارند مثل دندان قروچه یا فشردن دندانها به هم و یا افرادی که سایش دندانی دارند.
  • بر روی دندانهایی که بر اثر سایش ارتفاع خود را از دست داده اند نمیتوان از لمینت استفاده کرد.
  • اگر ضخامت مینای دندان به اندازه کافی نباشد.
  • افرادی که بهداشت دهانی ضعیفی دارند.
انواع لمینت دندان برای اصلاح بد فرمی و بد رنگی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما روکش های دندانی به ندرت برای اصلاح فرم و رنگ دندان ها مورد استفاده هستند بلکه بیشتر در مواردی که تخریب دندانی گسترده ای وجود داشته است، از روکش های دندانی استفاده میشود. مثلا پوسیدگی های وسیعی که دیگر نمی توان با انواع لامینت دندان آنها را اصلاح کرد. و یا دندانهایی که عصب کشی شده اند را برای حمایت در برابر شکستن و تخریب بیشتر با روکش دندان، اصلاح می کنیم.
قیمت ، میزان محافظه کارانه بودن ، طول عمر مفید (لب پر شدن) و مقاومت در برابر رنگ پذیری از تفاوت های این دو روش است. بزرگترین مزیت کامپوزیت ونیر محافظه کارانه تر بودن این روش نسبت به لمینت سرامیکی است. دیگر فرق کامپوزیت و لمینت این است که قیمت کامپوزیت دندان مناسب تر از لمینت سرامیکی است. با وجود این که نوع سرامیکی لمینت دندان قیمت بیشتری دارد، احتمال شکست و لب پر شدن، در لمینتهای سرامیکی بسیار کمتر است و این مهمترین فرق لمینت و کامپوزیت است. از طرفی این انواع لمینت سرامیکی دندان به رنگ پذیری مقاوم ترند. طول عمر مفید لمینت سرامیکی بیشتر است. اما قابل برگشت هم نیست.
دندان لمینت شده به همان اندازه ممکن است دچارپوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار میشود. پس اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان از دیگر عوامل افزایش طول عمر لمينت دندان میباشد.
وقتی لمینت توسط دندانپزشک مجرب به درستی و با ظرافت طراحی شده باشد و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد هرگز از دندان جدا نمیشود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دچار شکستگی یا لب پریدگی شود. که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش میدهد.
قبل از پاسخ به این پرسش این نکته را خاطر نشان کنیم که تغییر رنگ لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر، به عوامل زیادی مثل عادت تغذیه ای فرد، میزان نوشیدن چای و قهوه، و کشیدن دخانیات مثل سیگار و قلیان و پیپ دارد. بصورت کلی رنگ پذیری در لمینت سرامیکی دندان کمتر از كامپوزيت دندان است.
هرچند که لب پریدگی و یا شکستگی در لمینت های سرامیکی خیلی محدود اتفاق میفتد، اما در صورتیکه اتفاق بیفتد، امکان ترمیم و اصلاح مجدد لمینت سرامیکی وجود نداشته و باید لمینت سرامیکی بطور کامل برای آن دندان تعویض گردد.
عادت دندان قروچه باعث شکستگی و آسیب به لمینیت سرامیکی دندان می شود. البته برای حل مشکلات سایشی ناشی از دندان قروچه و کاهش آثار سایر عادات مخرب دهانی می توان از نایت گارد (محافظ دندان) استفاده کرد.
در پاسخ به این سوال باید گفت، مجموعه ی یک لبخند زیبا نیازمند هماهنگی لثه ، ظاهر، اندازه، رنگ و موقعیت دندان ها نسبت به لب ها و صورت فرد است. به همین منظور باید از دندانپزشک متخصص زیبایی در این خصوص مشاوره بگیرید.
امروزه لمینت سرامیکی (ونیر سرامیکی) یکی از رایج ترین درمان های ترمیم زیبایی دندانپزشکی به شمار میرود. این روش طراحی لبخند برای اصلاح فاصله بین دندان ها، فرم، رنگ و شکل آنها یا به طورکلی ایجاد یک لبخند هالیوودی استفاده میشود.
لمینت دندان (dental veneers یا denatl porcelain laminate) موادی بسیار نازک با طول عمر بالا بوده که با کمک مواد رنگ دندان ساخته شده و با پوشاندن سطح بیرونی دندان و داشتن حداقل عوارض باعث بهبود ظاهر آن میشود.
ممکن است در بخش تراش دندان ها کمی درد و ناراحتی حس کنید، که دندانپزشک شما میتواند از بی حسی موضعی استفاده کند و پس از انجام لمینت دندان، همانند سایر ترمیم ها، در ابتدا حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد مشاهده میشود. ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین میرود.
اگر شما فقط میخواهید دندان های جلویی خود را لمینت کنید باید رنگ لمینت را هماهنگ با دندان های اطراف انتخاب کنید زیرا اگر رنگ دندان طبیعی با لمینت متمایز باشد زیبایی لبخند و دندان شمارا کاهش میدهد.
نباید تمایز زیادی بین سفیدی چشم با رنگ لمینت دندان باشد زیرا غیر طبیعی میشود و لبخند شما مصنوعی و سرد به نظر میرسد.
برای انجام لمینت محدودیت سنی وجود ندارد، اما عموما برای افراد زیر 18 سال توصیه نمیشود زیرا لمینت دندان باید در زمانی انجام شود که دندان ها و استخوان های فرد به تکامل رسیده باشد.
در سیستم های جدید لمینت دندان، تراشی در حدود 0.5 تا 0.8 میلی متر نیاز دارید.

کلیه خدمات زیبایی و درمانی دندان

شما میتوانید برای اطلاع از طرح دقیق درمان و اطلاع از هزینه ها با شماره های ما تماس بگیرید و برای ویزیت حضوری رایگان به مطب دندانپزشکی دکتر آیدا ابراهیمی مراجعه فرمائید.